Abbey Dawn


Abbey Dawn to wielki debiut Avril Lavigne w świecie mody. W 2008 roku na rynek w Stanach Zjednoczonych trafiła pierwsza linia odzieżowa sygnowana nazwiskiem piosenkarki. Na pomysł stworzenia linii ubrań wpadła amerykańska firma Kohl’s, która zaproponowała piosenkarce stworzenie ubrań ekskluzywnie dla swoich butików. Rok po debiucie w Stanach Zjednoczonych ubrania trafiły do Kanady, gdzie o sprzedaż zatroszczyły się butiki Boathouse. W Japonii, konkretnie w Tokio, stworzono specjalny butik nazwany ”Abbey Dawn”, w którym także można było nabywać ubrania z linii piosenkarki, jednak poza nimi sprzedaje się tam także oficjalne i nieoficjalne gadżety z Avril.
Linia podzielona została na dwie kategorie – ubrania dla nastolatek i ubrania dla dziewczynek. Część ubrań dla dziewczynek to mniejsza wersja ubrań dla nastolatek, jednak kolekcje przeznaczone dla nastolatek są znacznie bardziej rozbudowane i składając się z większej liczby projektów. W późniejszym czasie wprowadzono ubrania dla mężczyzn, jednak ich sprzedaż ograniczała się do sklepów internetowych i była powiązana z promocją albumu „Goodbye Lullaby.” Wyprodukowano wówczas kilka wzorów koszulek, które w mniejszy bądź większy sposób nawiązywały do singli z albumu.

W 2010 roku powstała kolekcja nazwana ”Abbey Dawn for Alice in Wonderland”. Avril Lavigne stworzyła zestaw dziewięciu ubrań zawierających motyw przewodnie z filmu ”Alicja w Krainie Czarów”. Ubrania były sprzedawane w czasie promocji filmu, do którego Kanadyjka nagrała singiel „Alice,” a ich liczba była ograniczona.

Początkowo twarzą marki była tylko i wyłącznie Avril Lavigne. Piosenkarka brała udział w specjalnych sesjach zdjęciowych, gdzie pozowała w ubraniach z ”Abbey Dawn”, jednak z czasem zaczęły zastępować ją mało znane modelki. W 2008 roku piosenkarka wzięła udział w dwóch dużych sesjach promujących kolekcje. Tak samo stało się w 2009 roku, jednak w 2010 roku wzięła udział w tylko jednej sesji zdjęciowej. W 2009 roku do promocji dziecięcej wersji linii zatrudniono Rillę Weaver, jednak pozostałe dziewczynki, które pozowały w ubraniach stworzonych przez Lavigne nie były znane w świecie mody. W 2010 roku ”Abbey Dawn” dla nastolatek i ”Abbey Dawn” dla dziewczynek promowane było fotografiami modelek nieznanych szerszej publiczności.

W 2011 roku, gdy sprzedaż linii odbywała się tylko za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej marki, ogłoszono plany wprowadzenia marki do rynek europejski. W tym celu Avril Lavigne udała się na targi odzieżowe do Niemiec, po których zainteresowanie najnowszymi projektami bardzo wzrosło. Linia Summer/Spring 2012 weszła do europejskiej sprzedaży w 2012 roku. W tym samym roku Abbey Dawn nawiązało współpracę z JustFab, której rezultatem była produkcja linii butów i torebek. Od wiosny 2013 roku marka Abbey Dawn, ku wielkiemu zaskoczeniu nie tylko fanów, ale także przemysłu odzieżowego, zaczęła znikać. Najpierw nie wypuszczano nowych projektów, później zakończono współpracę z europejskimi dystrybutorami, a finalnie przeniesiono sprzedaż do Live Nation Merchandise i mimo iż nadal, do jesieni 2018 roku, projekty sprzedawane są pod nazwą Abbey Dawn, figurują jako swoisty rodzaj merchu piosenkarki.

Od wspomnianej wiosny 2013 roku marka miała krótkie wzloty, ale jak na razie nie tylko nie wróciła do dawnej świetności, ale też nie wykazuje takiej chęci. W 2014 roku Avril zaprojektowała kilka ubrań dla brazylijskiej marki John John Denim, zaś w maju 2015 roku przyznała, że działanie Abbey Dawn zostało zawieszone tylko chwilowo i zostanie niebawem wznowione.

Oficjalne wznowienie działalności miało miejsce w sierpniu 2015 roku. Od tamtej pory, co sezon, marka wypuszcza nowe kolekcje, jednak są one skromne i często składają się z kilku koszulek, bluz i gadżetów w postaci kubków, naklejek czy dodatków.

Nazwa: Abbey Dawn
Data premiery: 17. lipca 2008
Pochodzenie nazwy: pseudonim z dzieciństwa
Ubrania: tshirty, koszulki, koszule, topy, spodnie, szorty, bluzy, kurtki, kamizelki, spódniczki, sukienki, stroje kąpielowe
Dodatki: naszyjniki, bransoletki, pierścionki, kolczyki, okulary, paski, torebki, zegarki
Sprzedaż: Kohl’s, Boathouse, Abbey Dawn, strona internetowa marki oraz różnorodne sklepy internetowe
Sprzedaż w Polsce: Rock Metal Shop, Rock Shock
Pokazy mody: Laforet, Harajuku, Japonia (14. września 2008), 2010 New York Fashion Show (14. września 2009), 2012 New York Fashion Show (12. września 2011)
Ciekawostki: Butiki Kohl’s i Boathouse nie sprzedawały tych samych projektów ubrań. Podobnie było w przypadku sprzedaży w Europie – butki zazwyczaj dostawały inne projekty, tak aby możliwie jak najbardziej podwyższyć sprzedaż.
Galeria związana z produktami linii: KLIK